Tekninen SEO on hakukoneoptimoinnin osa-alue, joka keskittyy verkkosivuston tekniseen toteutukseen ja rakenteeseen. Sen tavoitteena on tehdä sivustosta hakukoneille mahdollisimman ymmärrettävä, helppokäyttöinen ja helposti indeksoitava.
Tekninen (SEO) hakukoneoptimointi
Tekninen hakukoneoptimointi on avainasemassa kun halutaan varmistaa, että verkkosivusto on hakukoneille helposti löydettävissä, ymmärrettävissä ja indeksoitavissa.
Vaikka sisältösi olisi kuinka laadukasta tahansa, ilman teknistä hakukoneoptimointia, sivustosi ei välttämättä tavoita potentiaalista yleisöään tehokkaasti.
Alta löydät listattuna tärkeimmät osa-alueet teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta.
Varmista alkuun sivuston indeksoitavuus
Varmista, että sivustoltasi löytyy robots.txt-tiedosto ja XML sitemap — varmista, että hakukoneet voivat löytää ja indeksoida kaikki verkkosivustosi tärkeimmät sivut.
Robots.txt-tiedosto kertoo Googlen hakuboteille, mitä yksittäisiä sivuja verkkosivustollasi ne voivat käydä läpi. Sitemap eli sivustokartta auttaa hakubotteja käymään läpi sivustosi nopeammin ja ymmärtämään sivustoasi sekä sen sisältöä paremmin.
Jos et löydä verkkosivustoasi Googlen hakutuloksista lainkaan, katso nämä vinkit!
Tarkista URL-osoitteesi
Käyttäjä- ja hakukoneystävälliset URL-osoitteet ovat tärkeitä sivustosi SEOn kannalta.
Selkeät, kuvaavat ja lyhyet URLit, jotka sisältävät relevantteja avainsanoja, auttavat hakukoneita ymmärtämään sivusi sisältöä paremmin, mikä parantaa sivustosi sijoituksia hakutuloksissa.
Tämä tekee sivustostasi helpommin lähestyttävän sekä käyttäjille että hakukoneille, edistäen näin sivustosi näkyvyyttä ja saavutettavuutta.
Esimerkiksi URL-osoite: meio.fi/hakukoneoptimointi-seo/ on huomattavasti selkeämpi, kuvaavampi ja käyttäjäystävällisempi URL-osoite kuin esimerkiksi: meio.fi/category-2024–52973/
Sivuston latausnopeus
Varmista, että verkkosivustosi latautuu nopeasti, varsinkin mobiilin puolella.
Verkkosivuston nopea latautuminen on erittäin tärkeä tekijä sekä käyttäjäkokemuksen että hakukonenäkyvyyden kannalta. Nykypäivänä käyttäjät ovat hyvin hätäisiä, jos sivun lataaminen kestää, kestää ja kestää… poistuu käyttäjä todella nopeasti sivultasi ja klikkaa seuraavalle sivustolle. (Jos näin käy usein, näkee Google tämän negatiivisena asiana, jonka vuoksi sijoitukset voivat tippua.)
Sivustosi nopeutta voit testata esimerkiksi Googlen omalla työkalulla:
PageSpeed Insights
tai täällä: WebPageTest
Mobiiliystävällisyys
Varmista, että sivustosi toimii moitteettomasti kaikilla laitteilla ja on täysin responsiivinen. Mobiiliystävällisyys on yksi keskeisimmistä tekijöistä, joita hakukoneet arvioivat käyttäjäkokemusta arvioidessaan.
Yhä useampi käyttäjä selaa internetiä mobiililaitteilla — ja siksi Google suosii mobiiliystävällisiä sivustoja.
Sivuston turvallisuus
SSL-sertifikaatin käyttö verkkosivustolla on tärkeää, jotta käyttäjien tiedonsiirto sivuston ja selaimen välillä on salattua ja turvallista.
Tämä on myös Googlen julkisesti ilmoittama ranking factor, eli turvallisuuden lisäksi se vaikuttaa suoraan sijoituksiin hakukoneissa.
Kun verkkosivustolla on SSL-salaus kunnossa, näet selaimen osoiterivin alkupäässä pienen lukon kuvan. Tämän voit tarkastaa helposti myös klikkaamalla osoiterivin URL-osoitetta ja katsoa, löytyykö sivuston osoitteen alusta ”https” vai ”http”, https kertoo suojauksen olemassaolosta.
Canonical-tunnisteet
Käytä canonical-tunnisteita, jos sivustollasi on useita samankaltaisia sivuja.
Canonical-tunnisteet auttavat hakukoneita tunnistamaan ensisijaisen version sivuista.
Muussa tapauksessa nämä keskenään samanlaiset sivut voivat alkaa kilpailemaan näkyvyydestä keskenään, eikä kumpikaan sivuista saavuta hyvää näkyvyyttä, koska Google ei ymmärrä, että mitä sisältöä sen tulisi ensisijaisesti käyttäjille tarjota.
Mieti mahdollisimman selkeä ja hierarkinen rakenne sivustollesi
Yritä luoda mahdollisimman selkeä ja hierarkinen rakenne sivustollesi. Selkeä rakenne auttaa hakukoneita hahmottamaan paremmin sivustosi sisällön ja aihealueet, mikä parantaa sen sijoituksia hakutuloksissa.
Pyri suunnittelemaan sivustosi niin, että tärkeimmät sivut ovat helposti saavutettavissa muutamalla klikkauksella, välttäen monimutkaisia ja syviä linkkirakenteita.
Luomalla sivustollesi selkeän ja hierarkisen rakenteen, tekee se sivustostasi navigoitavamman ja parantaa samalla sivustosi käytettävyyttä.
Virheiden hallinta
404-virhesivu kannattaa muokata niin, että se auttaa kävijää navigoimaan sivustolla helposti eteenpäin, vaikka hän jostain syystä virhesivulle päätyisikin. Näin parannat sivustosi käyttäjäkokemusta ja vähennät hylättyjen sivuvierailujen määrää.
Tehokas 404-sivu ohjaa käyttäjät takaisin sivustosi pääsisältöön, auttaen heitä jatkamaan sivustolla sujuvasti.
Ja muistathan myös, että jos muokkaat sivustosi URL-osoitteita, on äärimmäisen tärkeää muistaa aina tehdä 301-uudelleenohjaukset vanhoista osoitteista uusiin.