Hakukoneoptimoidut kotisivut — miksi verkkosivustoon kannattaa panostaa kunnolla, kerralla ja tuloshakuisesti

|
Meio - Krista Hakala
[Konkreettinen esimerkki siitä, miksi hakukoneoptimoituihin verkkosivuihin kannattaa panostaa — vaikka pakollista se ei tietenkään ole]

Har­voin kohdalle sat­tuu näin selkeä ja konkreet­ti­nen ver­tailu­asetel­ma. Kyseessä on kak­si uut­ta yri­tys­tä, jot­ka aloit­ti­vat toim­intansa yhtä aikaa – samal­la alueel­la.

Molem­mat yri­tyk­set rak­en­si­vat verkko­sivut liike­toimin­nan käyn­nistyessä – ja itse sain olla rak­en­ta­mas­sa näistä verkko­sivuista toista, eli asi­akkaani sivus­toa.

Molem­mat sivus­tot oli­vat täysin uusia myös Googlen silmis­sä – niil­lä ei ollut vielä valmi­ik­si auk­tori­teet­tia, his­to­ri­aa tai näkyvyyt­tä. Sivus­tot läh­tivät siis kil­paile­maan hakuko­nenäkyvyy­destä täysin samal­ta viival­ta.

🧭 Tämä artikke­li toimii samal­la kil­pail­i­ja-ana­lyys­inä. Kaik­ki tässä artikke­lis­sa esi­in­tyvät tilas­tot ja havain­not perus­tu­vat julkises­ti saatavil­la ole­vaan dataan.

Sivus­to­jen julka­isu­ista on kulunut täl­lä het­kel­lä noin neljä kuukaut­ta. Tilanne hakuko­nenäkyvyy­den osalta on juuri täl­lä het­kel­lä se, että toinen verkko­sivus­to nousee Googlen haku­tu­lok­si­in yli 300 eri hakuter­mil­lä, ja toinen löy­tyy vain viidel­lä – kysymys kuu­luu: mis­tä tämä ero johtuu?

Vas­taus on yksinker­tainen: toinen sivus­to on hakuko­neop­ti­moitu – toinen ei.

Hakukoneystävällinen vs. hakukoneoptimoitu verkkosivu – ero, joka näkyy heti tuloksissa

Moni yrit­täjä ajat­telee, että kun verkko­sivut on tehty teknis­es­ti oikein – sivus­to on mobi­iliys­tävälli­nen, nopea ja Googlen indek­soitavis­sa – se riit­tää. Tämä on käytän­nössä hakukoneystävälli­nen sivus­to: se täyt­tää tekniset perus­vaa­timuk­set ja toimii hyvänä lähtöko­htana.

Mut­ta pelkkä hakukoneystäväl­lisyys ei vielä vie kärk­isi­joille Goog­lessa – etenkin jos toimi­alal­la on vähänkään kil­pailua. Ja tästä juuri on kyse myös tässä ver­tailus­sa.

Toisen yri­tyk­sen sivus­to on myös teknis­es­ti kun­nos­sa eli kil­pail­i­jan sivus­to on raken­net­tu hakukoneystäväl­lisek­si, mut­ta avain­sanatutkimuk­seen tai sisältöi­hin sekä niiden hakuko­neop­ti­moin­ti­in ei ole erik­seen panos­tet­tu.

Asi­akkaani verkko­sivus­to puolestaan ei ole vain hakukoneystävälli­nen – vaan täysin hakuko­neop­ti­moitu. Sivus­to raken­net­ti­in alus­ta saak­ka myös rak­en­teeltaan ja sisäl­löiltään tuke­maan mah­dol­lisim­man hyvää löy­det­tävyyt­tä hakukoneis­sa niil­lä ter­meil­lä, joil­la poten­ti­aaliset asi­akkaat oikeasti etsivät palvelui­ta.

Konkreettiset tulokset Googlen hakutuloksissa 5 kk kohdalla

Työkalu (SEM­rush) tun­nistaa kaik­ki sel­l­aiset Google-sijoituk­set, joi­ta haetaan kuukausi­ta­sol­la vähän enem­män – ja lis­taa mukaan kaik­ki sijoituk­set, jot­ka yltävät Googlen Top 100 ‑tulok­si­in.

Alla olev­as­ta kaavios­sa näet, kuin­ka monel­la eri hakuter­mil­lä kumpikin sivus­to on nous­sut näkyvi­in Googlen haku­tu­lok­sis­sa ja kuin­ka hakuko­nenäkyvyys on läht­enyt kehit­tymään.

SIVUSTOVERTAILU 5kk-2025

Kuten yllä olev­as­ta kaavios­ta näkyy, asi­akkaani sivus­ton sijoituk­set alkoi­vat nous­ta heti julka­isuhetkestä – tasais­es­ti ja johdon­mukaises­ti. Jo vuorokaudessa sivus­to alkoi näkyä Googlen haku­tu­lok­sis­sa useil­la hakuter­meil­lä, ja nyt täl­lä het­kel­lä haku­tu­losten Top 100 ‑lis­tauk­sis­sa on jo yli 300 sijoi­tus­ta (joista use­ampi kymme­nen jo Googlen 1. sivul­la).

Kil­pail­e­van yri­tyk­sen tilanne on täysin toisen­lainen. Sivus­ton näkyvyys on jumit­tunut 5–19 hakuter­min haarukkaan. Parhaim­mil­laan sijoituk­sien määrä nousi 19 ja nyt täl­lä het­kel­lä (31.10.) sijoituk­sia on yhteen­sä 5 kpl.

Hakukoneoptimoitu verkkosivu vs. hakukoneystävällinen sivusto (ero ensimmäisen kuukauden jälkeen)

✅ Asi­akkaani sivus­to (hakuko­neop­ti­moitu):
– Yli 300 sijoi­tus­ta Googlen haku­tu­lok­sis­sa
– Usei­ta kym­meniä hakuter­me­jä Googlen 1. sivul­la
– Tasainen ja jatku­va orgaa­ni­nen liikenne ilman main­osku­lu­ja (usei­ta sato­ja kävi­jöitä kuukausit­tain haku­tu­lok­sien kaut­ta)
1. sivun sijoi­tus Goog­lessa kaikil­la tärkeim­mil­lä ja hae­tu­im­mil­la (kau­pal­lisil­la) avain­sanoil­la, jot­ka liit­tyvät alaan

⚠️ Kil­pail­i­jan sivus­to (vain hakukoneystävälli­nen):
– Vain 5–19 haku­tu­los­si­joi­tus­ta, ei yhtään sijoi­tus­ta palveluil­la Googlen 1. sivul­la
– Ei löy­dy yleisil­lä hakuter­meil­lä
– Näkyvyy­den saavut­ta­mi­nen edel­lyt­tää jatku­vaa mak­sullista main­on­taa

Miten tämä ero näkyy kävijäliikenteessä ja asiakashankinnassa?

Asi­akkaani verkko­sivus­to löy­tyy jo nyt hyvin Googles­ta, mikä tarkoit­taa sitä, että poten­ti­aaliset asi­akkaat pää­tyvät sivus­tolle orgaanis­es­ti ja ilmaisek­si, kun he etsivät juuri niitä palvelui­ta, joi­ta asi­akkaani tar­joaa. Näkyvyys tuo täl­lä het­kel­lä jo usei­ta sato­ja laadukkai­ta kävi­jöitä, joka kuukausi.

Kil­pail­i­jan tilanne on toinen. Kos­ka hei­dän sivus­toaan ei käytän­nössä löy­dy haku­tu­lok­sista, he joutu­vat tur­vau­tu­maan mak­sulliseen main­on­taan jo saadak­seen näkyvyyt­tä ja mah­dol­lisu­u­den tavoit­taa asi­akkai­ta. Ilman jatku­vaa main­os­bud­jet­tia näkyvyyt­tä ei syn­ny.

Asi­akkaani mak­soi hyvin toden­näköis­es­ti sivus­tostaan enem­män, mut­ta jo nyt voi täy­del­lä var­muudel­la sanoa, että se sijoi­tus todel­lakin kan­nat­ti. (Ja sijoi­tus on jo nyt mak­sanut itsen­sä moninker­tais­es­ti takaisin.)

Nyt ja tule­vaisu­udessa he säästävät merkit­tävästi, kun asi­akashank­in­ta ei ole täysin mak­se­tun liiken­teen varas­sa. Lisäk­si – jos ja kun asi­akas halu­aa jatkos­sa kas­vat­taa näkyvyyt­tä entis­es­tään myös mak­se­tun main­on­nan avul­la, on lähtöti­lanne huo­mat­tavasti vahvem­pi: main­on­ta on tehokkaam­paa ja kus­tan­nuste­hokkaam­paa, kun se ohjataan hyvin opti­moidulle ja toimi­valle verkko­sivulle.

SEO ja verkkosivut eivät ole kulu – vaan sijoitus

Oikein raken­net­tu verkko­sivus­to mak­saa itsen­sä takaisin ker­ta toisen­sa jäl­keen, kos­ka se toimii jatku­vasti taustal­la tuo­den asi­akkai­ta sisään ja samal­la vaku­ut­taen hei­dät – myös sil­loin, kun et akti­ivis­es­ti main­os­ta.

Hakuko­neop­ti­moin­ti ei ole pelkkää teknistä hienosäätöä – vaan kokon­ais­val­tainen strate­gia, jos­sa jokainen osa tukee toisi­aan:

  • tehdään avain­sanatutkimus, joka perus­tuu todel­liseen kysyn­tään
  • ymmär­retään hak­i­jan inten­tio – mitä asi­akas oikeasti on etsimässä
  • suun­nitel­laan sisältörakenne ja nav­i­gaa­tio sen mukaan, että oikea tieto löy­tyy hel­posti
  • opti­moidaan tek­stit, otsikot, kuvat ja metatiedot tuke­maan näkyvyyt­tä ja kon­ver­sio­ta
  • huomioidaan koko käyt­täjäpolku ja kon­ver­sio­tavoit­teet
  • raken­netaan SEO-strate­gia, joka tuot­taa tulok­sia heti – ja kas­vaa sen jäl­keen itses­tään lumi­pal­loe­fek­tin lail­la

SEOn avul­la varmi­s­tat, että verkko­sivus­tosi ei ain­oas­taan löy­dy haku­tu­lok­sista, vaan se myös houkut­telee oikean yleisön ja tukee yri­tyk­sesi kasvua tehokkaasti.

Hakukoneystävälli­nen luo perus­tan – hakuko­neop­ti­moitu tuo tulok­sia.

Jos suun­nit­telet uusia verkko­sivu­ja tai halu­at kehit­tää nykyisen sivus­tosi löy­det­tävyyt­tä, ota yhteyt­tä! Raken­netaan koti­sivut, jot­ka löy­tyvät – ja joil­ta oste­taan.


Blogitekstit - Krista Hakala

Kirjoittaja

Krista Hakala

Senior SEO-asiantuntija

Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat yritykselle kustannustehokkain vaihtoehto pitkässä juoksussa, sillä ne tuovat yritykselle asiakkaita tasaisena virtana.

Meio | SEO-toimisto

Google Partner -tunnus

Google Partner -tunnus on merkki siitä, että Meio on todistettavasti kasvattanut asiakkaidensa liiketoimintaa Google-mainonnan avulla.

WWF ystäväyritys 2025

Meio Oy

krista@meio.fi

Y‑tunnus 3337381–5

© Meio Oy | Kaikki oikeudet pidätetään.