Verkkosivujen hakukoneoptimointi — 5 tärkeintä vinkkiä
Verkkosivujen hakukoneoptimointi (SEO) on prosessi, jossa pyritään parantamaan verkkosivuston näkyvyyttä ja sijoituksia Googlen orgaanisissa eli luonnollisissa hakutuloksissa.
Verkkosivujen hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)
Verkkosivujen hakukoneoptimointi on prosessi, jossa pyritään parantamaan verkkosivuston näkyvyyttä ja sijoituksia hakukoneiden, kuten Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Tavoitteena on saada verkkosivusto näkymään mahdollisimman korkealla hakutuloksissa, mahdollisimman relevanteilla hakusanoilla.
Hakukoneoptimoinnilla pyritään ymmärtämään hakukoneiden toimintaa ja algoritmien toimintaperiaatteita. Tämän avulla voidaan optimoida verkkosivuston teknistä rakennetta, sisältöä ja linkkejä siten, että se vastaa hakukoneiden asettamia vaatimuksia ja parhaita käytäntöjä.
TOP 3 hakutulokset keräävät yli 60 prosenttia kaikista klikeistä
Siksi verkkosivun hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa. Harvempi kävijä selaa ensimmäisen hakutulossivun loppuun, saatika siirtyy toiselle tai kolmannelle hakutulossivulle.
Tärkeimmät 5 vinkkiä kotisivujen hakukoneoptimointiin
1. Avainsanatutkimus
Tärkeä osa hakukoneoptimointia on ensimmäiseksi selvittää, mitkä hakusanat ja hakulausekkeet liittyvät yrityksen tai verkkosivuston toimialaan. Avainsanatutkimuksen sekä analyysin avulla pystytään tunnistamaan relevantit hakutermit, joiden avulla halutaan tulla löydetyksi.
Tämä on ensimmäinen ja tärkein vaihe. Ilman kunnollista aviansanatutkimusta hakukoneoptimointia ei kannata lähteä edes tekemään.
2. Verkkosivujen tekninen hakukoneoptimointi
Kun puhutaan verkkosivujen teknisestä hakukoneoptimoinnista, puhutaan verkkosivujen teknisistä ja rakenteellisista ominaisuuksista sekä verkkosivujen laatuun liittyvistä asioista.
Verkkosivujen tekninen hakukoneoptimointi kattaa useita eri toimenpiteitä, mutta varsinkin nämä seikat kannattaa kannattaa huomioida:
- Sivuston latausnopeuden parantaminen
- Mobiiliystävällisyyden varmistaminen
- Käytettävyyden parantaminen
- Verkkosivuston hakukoneystävällisen indeksoitavuuden varmistaminen
- Tietoturvan varmistaminen
- Verkkosivun rakenteen parantaminen
- Oikeanlaisten URL-osoitteiden käyttö ja optimointi
- Sisäisten linkityksien parantaminen
3. Verkkosivun sisältöjen hakukoneoptimointi
Verkkosivun sisällöt ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia.
Jokaisella yksittäisellä sivulla tulisi keskittyä vain yhteen aiheeseen. Eli yhdellä sivulla on hyvä käsitellä yhtä aihetta ja toisella sivulla toista aihetta.
Avainsanojen strateginen käyttö sisällöissä ja otsikoissa sekä sisältöjen informatiivisuus ja ainutlaatuisuus ovat keskeisiä tekijöitä sisältöjen hakukoneoptimoinnissa.
Tavoitteena on tarjota arvokasta ja informatiivista sisältöä, joka vastaa käyttäjien hakukyselyjä ja auttaa sivustoa sijoittumaan korkeammalle hakutuloksissa.
Myös jokaisen sivun metatiedot on tärkeä kirjoittaa uniikkiin ja kävijää houkuttelevaan muotoon.
Täältä löydät 10 vinkkiä sisältöjen hakukoneoptimointiin!
4. Linkkien rakentaminen
Linkkien rakentaminen viittaa ulkoisten sivustojen linkittämiseen verkkosivustolle.
Laadukkaiden ja relevanttien linkkien hankkiminen parantaa sivuston luotettavuutta ja mainetta hakukoneiden silmissä, mikä vaikuttaa positiivisesti sivuston sijoitukseen hakutuloksissa.
Ulkoisten linkkien arvioinnissa on huomioitava linkittävän sivuston luotettavuus ja suosio sekä sisältöjen yhteensopivuus. Huonot linkit voivat nimittäin heikentää sivustosi luottamusta, jonka myötä hakukonenäkyvyys voi laskea.
Lue lisää hakukoneoptimoinnista sekä myös Off-site SEOsta ja linkkien rakentamisesta täältä.
5. Analytiikka ja seuranta
Kotisivujen hakukoneoptimointiin kuuluu sivuston suorituskyvyn seuranta ja analysointi.
Seurannan avulla voidaan arvioida, miten eri hakukoneoptimoinnin toimenpiteet vaikuttavat verkkosivuston näkyvyyteen, hakukonesijoituksiin, liikenteeseen ja konversioihin.
Näiden tietojen perusteella voidaan tehdä tarvittavia muutoksia ja kehittää verkkosivustoa eteenpäin.
Tarvitsetko apua Google-näkyvyyden kasvattamisessa?
Katso lisää hakukoneoptimoinnin palveluistamme täältä!
Miksi kotisivujen hakukoneoptimointi kannattaa?
Hakukoneiden sijoituksista käytävä kova kilpailu on korostanut hakukoneoptimoinnin merkitystä entisestään niin verkkosivuilla kuin verkkokaupoissakin.
Ilman oikeanlaista hakukoneoptimointia on haastavaa saada nettisivuja nousemaan toivottuihin hakutuloksiin ja parempiin hakusijoituksiin.
Yritykset jotka löytyvät Googlen hakutulosten kärkipäästä, saavat yleensä kaiken huomion.
Jos toimit esimerkiksi pienemmällä paikkakunnalla ja alallasi ei ole kovaa kilpailua, voi silloin hyvän näkyvyyden saavuttamiseksi riittää, että yrityksellä on verkkosivu, joka on rakennettu mahdollisimman hakukoneystävälliseksi (verkkosivuston rakenne on selkeä ja verkkosivu on helppokäyttöinen, mobiiliystävällinen ja nopea).
Monesti pelkkä hakukoneystävällinen verkkosivusto ei riitä, vaan hakukoneoptimointiin täytyy panostaa enemmän, jos haluaa saavuttaa parempia sijoituksia hakutuloksissa.
Lue lisää kokonaisvaltaisesta hakukoneoptimoinnista ja siitä, mitä kaikkea SEO on.
Lähes 90 prosenttia ihmisistä aloittaa tuotteiden ja palveluiden etsimisen hakukoneista
Yli 90 prosenttia lukee vain ensimmäisen sivun hakutulokset. Mitä korkeammalle etusivun hakutuloksissa sijoitut, sitä enemmän kävijöitä saat verkkosivustollesi.
Kotisivujen hakukoneoptimoinnin avulla jatkuvaa, maksutonta ja laadukasta liikennettä
Hyvin optimoiduilla kotisivuilla säästät paljon rahaa ja mahdollistat asiakkaidesi paremman tavoittamisen erittäin kustannustehokkaasti.
Tarvitsetko apua Google-sijoituksien parantamisessa?
Ota yhteyttä – luodaan yhdessä teille paras strategia Google-näkyvyyden tehokkaaseen kasvattamiseen!
Krista Hakala
Meion perustaja ja SEO-asiantuntija
krista@meio.fi