Facebook-markkinointia Meta-pikselin avulla
Meta-pikseli (aiemmin Facebook-pikseli) on seurantakoodi, joka asennetaan verkkosivustolle.
Miksi Meta-pikseliä kannattaa hyödyntää Facebook-markkinoinnissa?
Meta-pikseli mahdollistaa mainonnan tarkemman tulosseurannan sekä dataan pohjautuvan optimoinnin, mikä on mainonnan tuloksellisuuden kannalta erittäin tärkeää.
Pikseli tarjoaa arvokasta tietoa käyttäjien toiminnasta ja auttaa kohdentamaan mainokset oikeille kohderyhmille sekä seuraamaan mainosten tehokkuutta ja konversioita.
Tuloksien seuranta
Tuloksien seuranta ilman Meta-pikseliä
Facebook-markkinoinnin tuloksia voidaan seurata myös ilman Meta-pikseliä.
Tällöin pystymme käytännössä seuraamaan pääasiassa kaikkea sitä, mitä siellä Facebookin puolella tapahtuu – kuinka monta kertaa mainokset ovat näkyneet, kuinka monta kertaa mainoksia on klikattu, kuinka hyvin mainoksiin on reagoitu yms.
Mutta ilman pikseliä emme tiedä, mitä sen jälkeen tapahtuu, kun käyttäjä siirtyy Facebookista yrityksen verkkosivulle.
Tuloksien seuranta Meta-pikselin kanssa
Meta-pikselin avulla pystymme seuraamaan, mitä tapahtuu myös sen jälkeen, kun käyttäjä siirtyy Facebookista eteenpäin verkkosivustollesi.
Pikselin avulla tuloksia voidaan seurata ihan konversioon asti.
Konversio on tavoite, jonka haluamme potentiaalisen asiakkaan tekevän, eli konversio voi olla yhteydenotto yritykseen tai verkkokaupan tapauksessa osto tai tuotteen lisääminen ostoskoriin.
Facebook- ja Instagram — molemmilla Metan alustoilla mainontaa toteutetaan samoilla työkaluilla, eli Meta-pikseliä voi hyödyntää molemmilla alustoilla.
Meta-pikselin avulla tarkempaa kohdentamista
Mitä enemmän dataa Meta-pikseliin kertyy, sitä paremmin ja tehokkaammin dataa voidaan hyödyntää Facebook- ja instagram-markkinoinnissa.
Meta oppii nopeasti ja tehokkaasti keräämänsä datan avulla tunnistamaan potentiaalisimmat asiakkaat yrityksellesi.
Tässä prosessissa pikseli on keskeisessä roolissa, sillä se auttaa opettamaan järjestelmälle, millaiset käyttäjät todennäköisimmin suorittavat haluamiasi toimia, kuten ostoksia tai yhteydenottoja mainoksien kautta.
Näiden oppien perusteella Meta pystyy jatkuvasti jakamaan mainoksia entistä tarkemmin oikeille kohderyhmille.
Mitä enemmän tapahtumia ja dataa on saatavilla, sitä nopeammin Meta voi tunnistaa ihmisiä, jotka todennäköisimmin suorittavat toivomiasi toimintoja.
Meta-pikselin avulla uudelleenmarkkinointia
Meta-pikselin avulla voidaan toteuttaa myös uudelleenmarkkinointia.
Uudelleenmarkkinoinnin avulla saamme mainokset kohdennettua sellaisille henkilöille, jotka ovat jo aiemmin osoittaneet kiinnostuksensa yritystäsi kohtaan ja vierailleet verkkosivustollasi.
Uudelleenmarkkinoinnin avulla pystymme muistuttamaan potentiaalisia asiakkaita yrityksesi olemassaolosta.
Mukautetut kohderyhmät Facebookissa-markkinoinnissa
“Mukautetut kohderyhmät” ovat kohderyhmiä eli yleisöjä, jotka on itse luotu kerätyn datan perusteella. Esimerkiksi uudelleenmarkkinointiyleisöjä kutsutaan Metan termein mukautetuiksi yleisöiksi.
Mukautettuja yleisöjä voi luoda muistakin lähteistä, kuten Facebook- ja Instagram-profiiliesi kanssa vuorovaikutuksessa olleista henkilöistä tai esimerkiksi mainoksiin reagoineista käyttäjistä.
Look-a-like kohderyhmät Facebookissa
Look-a-like kohderyhmät ovat tehokas tapa laajentaa potentiaalisten asiakkaiden kohdentamista digitaalisessa markkinoinnissa.
Lookalike-kohderyhmät perustuvat samankaltaisuuteen.
Kun valitset olemassa olevan asiakaslistan tai kohderyhmän, Facebook analysoi näiden ihmisten yhteisiä piirteitä. Näihin piirteisiin voi kuulua esimerkiksi demografiset tiedot, kiinnostuksen kohteet, ostokäyttäytyminen ja käyttäjien toiminta verkkosivustolla.
Lookalike-kohderyhmiä luodessa Meta ei paljasta yksittäisten käyttäjien henkilökohtaisia tietoja eikä jaa niitä mainostajien kanssa. Tietosuoja säilyy siis korkealla tasolla.
Kasvata Facebook-markkinoinnin yleisöjä tehokkaasti
Lookalike-kohderyhmän avulla voit tavoittaa siis täysin uusia käyttäjiä, jotka ovat eniten samankaltaisia kuin jo olemassa olevat asiakkaasi.
Esimerkki look-a-like yleisön käytöstä Facebook-markkinoinnissa
Sinulla on oma uudelleenmarkkinointiyleisö, johon sisältyy sellaisia käyttäjiä, jotka ovat jo aiemmin vierailleet verkkosivustollasi.
Metan algoritmi etsii tähän olemassa olevaan yleisöön pohjautuen uusia käyttäjiä, jotka ovat eniten samankaltaisia heidän kanssaan.
Eli Meta etsii uuteen kohderyhmään sellaisia Facebook-käyttäjiä, jotka ovat mahdollisimman samankaltaisia, kuin alkuperäiset käyttäjät uudelleenmarkkinointiyleisössäsi.
Näin sinulla on jälleen uusi, ja yleensä vielä varsin tehokas kohderyhmä käytettävissäsi!
Meta tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia mainostamiseen, jotka voidaan räätälöidä erilaisiin tavoitteisiin. Meta tarjoaa tehokkaita tapoja tavoittaa kohdeyleisöjä, lisätä brändin näkyvyyttä, houkutella liikennettä verkkosivuille, kasvattaa myyntiä ja paljon muuta.
Katso lisää Facebook-markkinoinnin palvelustamme – luodaan yhdessä teille paras strategia Some-mainonnan tehokkaaseen hyödyntämiseen!
Krista Hakala
Meion perustaja ja SEO-asiantuntija
krista@meio.fi