Kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa, tuotteita tai palveluja verkossa, he kääntyvät pääsääntöisesti hakukoneiden puoleen löytääkseen etsimänsä. Tässä vaiheessa yrityksen näkyvyys hakukoneiden hakutuloksissa on keskeinen tekijä.

Mitä hakukonemarkkinointi (SEM) on?

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­ti, joka tun­ne­taan myös nimel­lä SEM (Search Engi­ne Mar­ke­ting), on olen­nai­nen osa nyky­päi­vän digi­taa­lis­ta mark­ki­noin­tia. Haku­ko­ne­mark­ki­noin­ti yhdis­tää haku­ko­neop­ti­moin­nin (SEO) ja mak­se­tun haku­mai­non­nan (PPC).

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­nin mer­ki­tys on koros­tu­nut enti­ses­tään nyky­päi­vän digi­ta­li­soi­tu­nees­sa maa­il­mas­sa, jos­sa kil­pai­lu asiak­kai­den huo­mios­ta on kovaa. SEM ei ainoas­taan paran­na yri­tyk­sen näky­vyyt­tä ja lii­ken­net­tä, vaan se myös aut­taa koh­den­ta­maan mark­ki­noin­tia tar­kas­ti ja mit­taa­maan kam­pan­joi­den tehok­kuut­ta.

Täs­sä artik­ke­lis­sa tutus­tum­me sen eri osa-aluei­siin, stra­te­gioi­hin ja par­hai­siin käy­tän­töi­hin, jot­ta voit hyö­dyn­tää haku­ko­ne­mark­ki­noin­tia tehok­kaas­ti ja par­haal­la mah­dol­li­sel­la taval­la.

Miksi hakukonemarkkinointi on tärkeää?

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­nil­la on kak­si sel­ke­ää tavoi­tet­ta — saa­da enem­män näky­vyyt­tä ja enem­män myyn­tiä. Haku­ko­ne­mark­ki­noin­nil­la pyri­tään paran­ta­maan verk­ko­si­vus­ton näky­vyyt­tä haku­ko­nei­den haku­tu­los­si­vuil­la.

Tie­sit­kö? Googlen TOP 3 orgaa­ni­set haku­tu­lok­set kerää­vät noin 60 pro­sent­tia kai­kis­ta klik­kauk­sis­ta (vain alle 1 pro­sent­ti siir­tyy toi­sel­le haku­tu­los­si­vul­le). Mitä kor­keam­mal­la sivus­to­si on haku­tu­lok­sis­sa, sitä suu­rem­pi on toden­nä­köi­syys saa­da enem­män kävi­jöi­tä sivus­tol­le­si ja sen myö­tä enem­män kaup­paa.

Nyky­päi­vä­nä lähes kaik­ki tie­to hae­taan haku­ko­neis­ta, suu­rin osa osto­po­luis­ta alkaa nime­no­maan haku­ko­neis­ta — jos yri­tyk­se­si ei löy­dy Googlen ensim­mäi­sel­tä haku­tu­los­si­vul­ta, kun tar­joa­maa­si etsi­tään, täl­löin sinul­ta jää suu­ri osa poten­ti­aa­li­sis­ta asiak­kais­ta koko­naan tavoit­ta­mat­ta — ja kil­pai­li­ja­si, jot­ka Googlen kär­jes­tä löy­ty­vät, nap­paa­vat nämä kaik­ki asiak­kaat.

Hakukonenäkyvyys auttaa yritystäsi kasvamaan

Haku­ko­ne­nä­ky­vyy­den avul­la voit mer­kit­tä­väs­ti kas­vat­taa yri­tyk­se­si lii­ke­toi­min­taa, kun aidos­ti poten­ti­aa­li­set asiak­kaat löy­tä­vät yri­tyk­se­si luok­se.

Google on muut­ta­nut radi­kaa­lis­ti tapaam­me hank­kia tie­toa ja teh­dä osto­pää­tök­siä. Lähes 90 % netin käyt­tä­jis­tä aloit­taa tuot­tei­den ja pal­ve­lui­den haun nime­no­maan haku­ko­nees­ta. Sii­nä mis­sä ennen kysyt­tiin suo­si­tuk­sia tutuil­ta, nyky­ään ensim­mäi­nen askel useim­mil­le on kään­tyä Googlen puo­leen.

Sik­si on elin­tär­ke­ää var­mis­taa, että yri­tyk­se­si näkyy Googles­sa, mah­dol­li­sim­man kor­keal­la haku­tu­lok­sis­sa, kai­kil­la kes­kei­sil­lä hakusa­noil­la ja ‑lauseil­la.

Hakukonemarkkinoinnin osa-alueet

Googlen haku­tu­lok­set koos­tu­vat kah­den­lai­sis­ta haku­tu­lok­sis­ta — mai­nok­sis­ta ja orgaa­ni­sis­ta (eli mak­sut­to­mis­ta) haku­tu­lok­sis­ta. Orgaa­ni­sia haku­tu­lok­sia mah­tuu Googlen ensim­mäi­sel­le sivul­le 10 kap­pa­let­ta. Lisäk­si haku­tu­los­si­vun ylä- ja ala­reu­nas­sa näkyy erik­seen mai­nok­sia.

Hakukonemainonta (SEA)

Haku­ko­ne­mai­non­nan ehdot­to­mia etu­ja ovat sen kus­tan­nus­te­hok­kuus ja mai­nos­ten hyvät koh­den­ta­mis­mah­dol­li­suu­det. Haku­ko­ne­mai­non­ta tuot­taa nopeas­ti näky­vyyt­tä ja tulok­sia.

Kun kam­pan­ja on hyvin raken­net­tu, mai­nok­se­si ovat laa­duk­kai­ta ja hyvin koh­den­net­tu, voit saa­vut­taa poten­ti­aa­li­set asiak­kaat hyvin­kin nopeas­ti.

Teho­kas haku­ko­ne­mai­non­ta edel­lyt­tää huo­lel­lis­ta suun­nit­te­lua ja jat­ku­vaa opti­moin­tia, jot­ta sii­tä saa­daan paras mah­dol­li­nen hyö­ty irti. On myös tär­ke­ää, että itse sivus­to, jol­le mai­non­ta ohja­taan on kun­nos­sa, muus­sa tapauk­ses­sa klik­kaus­hin­nat voi­vat tur­haan nous­ta kor­keik­si ja kon­ver­sio­pro­sent­ti las­kea.

SEA mah­dol­lis­taa koh­den­ne­tun mark­ki­noin­nin, jos­sa mai­nok­set näy­te­tään vain niil­le käyt­tä­jil­le, jot­ka etsi­vät aktii­vi­ses­ti tiet­ty­jä avain­sa­no­ja tai aihei­ta. Tämä tar­koit­taa, että voit tavoit­taa juu­ri oikean ylei­sön oike­aan aikaan ja lisä­tä mah­dol­li­suuk­sia kon­ver­sioi­den saa­vut­ta­mi­seen. Koh­den­net­tu mark­ki­noin­ti paran­taa myös mai­nos­bud­je­tin tehok­kuut­ta, sil­lä mai­nok­set näky­vät vain poten­ti­aa­li­sil­le asiak­kail­le.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Haku­ko­neop­ti­moin­nin kes­kei­nen tavoi­te on paran­taa verk­ko­si­vus­to­si sijoi­tuk­sia Googlen orgaa­ni­sis­sa, eli mak­sut­to­mis­sa haku­tu­lok­sis­sa.

Jat­ku­vas­ti kas­va­va, hyvä orgaa­ni­nen näky­vyys Googles­sa on erit­täin arvo­kas­ta, kos­ka se tuo jat­ku­vas­ti lisää laa­du­kas­ta lii­ken­net­tä verk­ko­si­vus­tol­le­si — ilmai­sek­si.

Haku­ko­neop­ti­moin­nin avul­la muo­ka­taan ja opti­moi­daan verk­ko­si­vus­ton tek­nis­tä raken­net­ta ja sisäl­tö­jä siten, että se vas­taa haku­ko­nei­den aset­ta­mia vaa­ti­muk­sia, par­hai­ta käy­tän­tö­jä ja käyt­tä­jien tar­pei­ta mah­dol­li­sim­man hyvin.

SEO-työ tar­jo­aa pit­kä­ai­kai­sia tulok­sia, tehos­taen samal­la kaik­kia digi­mark­ki­noin­nin toi­men­pi­tei­tän­ne (esi­mer­kik­si Google-mai­non­nan klik­ki­hin­nat ale­ne­vat ja kon­ver­sio­pro­sent­ti nousee, kun sivus­ton ja sivus­ton sisäl­tö­jen laa­tu para­nee). Pit­käl­lä täh­täi­mel­lä haku­ko­neop­ti­moin­tiin kan­nat­taa siis ehdot­to­mas­ti panos­taa.

Ja tie­sit­kö, että käyt­tä­jät pitä­vät orgaa­ni­sia haku­tu­lok­sia luo­tet­ta­vam­pi­na, kuin mak­se­tun mai­non­nan tulok­sia? Eli sii­tä­kin syys­tä orgaa­ni­seen näky­vyy­teen panos­ta­mi­nen on tär­ke­ää yri­tyk­sen kas­vun kan­nal­ta.

SEO + SEA = SEM

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­tia (SEM) kan­nat­taa aja­tel­la koko­nai­suu­te­na, jos­sa haku­ko­neop­ti­moin­ti (SEO) ja haku­ko­ne­mai­non­ta (SEA) tuke­vat toi­si­aan tehok­kaas­ti. Molem­mil­la on omat vah­vuu­ten­sa, ja yhdis­tet­ty­nä ne voi­vat tar­jo­ta mer­kit­tä­viä etu­ja yri­tyk­se­si näky­vyy­del­le, lii­ken­teel­le ja kon­ver­sioil­le.

Kun SEO ja SEA yhdis­te­tään, ne täy­den­tä­vät toi­si­aan ja luo­vat syner­gian, joka mak­si­moi haku­ko­ne­mark­ki­noin­nin tehok­kuu­den.

  • Kat­ta­vam­pi näky­vyys haku­tu­lok­sis­sa: Kun yri­tyk­se­si näkyy sekä orgaa­ni­sis­sa että mak­se­tuis­sa haku­tu­lok­sis­sa, se lisää brän­di­si näky­vyyt­tä ja antaa useam­pia mah­dol­li­suuk­sia saa­da klik­kauk­sia.
  • Parem­pi datan hyö­dyn­tä­mi­nen: PPC-kam­pan­joi­den kaut­ta saa­ta­va data voi antaa arvok­kai­ta oival­luk­sia avain­sa­no­jen tehok­kuu­des­ta ja käyt­tä­jien käyt­täy­ty­mi­ses­tä, joi­ta voi­daan käyt­tää SEO-stra­te­gian paran­ta­mi­seen. Vas­taa­vas­ti, SEOn kaut­ta saa­ta­va data voi aut­taa opti­moi­maan PPC-kam­pan­joi­ta.
  • Kon­ver­sioi­den opti­moin­ti: SEO ja SEA yhdes­sä aut­ta­vat opti­moi­maan las­keu­tu­mis­si­vu­ja sekä orgaa­ni­sel­le että mak­se­tul­le lii­ken­teel­le, mikä paran­taa kon­ver­sioi­ta.
  • Brän­din vah­vis­ta­mi­nen: Kun brän­di­si näkyy useis­sa haku­tu­lok­sis­sa, se vah­vis­taa sen tun­net­tuut­ta ja uskot­ta­vuut­ta käyt­tä­jien kes­kuu­des­sa.

SEO ja SEA ovat kuin kak­si puol­ta samas­ta koli­kos­ta. Kun nii­tä käy­te­tään yhdes­sä ja täy­den­tä­vi­nä ele­ment­tei­nä, ne voi­vat mak­si­moi­da haku­ko­ne­mark­ki­noin­nin tehok­kuu­den.

Oikean stra­te­gian avul­la saat par­haan hyö­dyn molem­mis­ta: SEO tar­jo­aa kes­tä­vää orgaa­nis­ta kas­vua, kun taas SEA tuo nopei­ta tulok­sia ja tar­kas­ti koh­den­net­tua lii­ken­net­tä. Näin voit raken­taa vah­van, kat­ta­van mark­ki­noin­ti­stra­te­gian, joka aut­taa yri­tys­tä­si menes­ty­mään digi­taa­li­ses­sa maa­il­mas­sa.

Avainsanatutkimus luo pohjan hakukonenäkyvyyden kehittämiselle

Hyvä haku­ko­ne­mark­ki­noin­ti poh­jau­tuu AINA stra­te­gi­ses­ti oikei­den avain­sa­no­jen käyt­töön. Avain­sa­na­tut­ki­mus on pro­ses­si, jos­sa etsi­tään ja ana­ly­soi­daan yri­tyk­sel­le­si kan­nat­ta­vim­pia hakusa­no­ja ja haku­lausek­kei­ta.

Avain­sa­na­tut­ki­muk­sen tavoit­tee­na on ymmär­tää, mit­kä hakusa­nat ovat poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta­si kiin­nos­ta­via ja rele­vant­te­ja, ja joil­la he toden­nä­köi­sim­min löy­tä­vät juu­ri sinun yri­tyk­se­si verk­ko­si­vut.

Avain­sa­na­tut­ki­muk­sen avul­la ana­ly­soim­me nykyi­set vah­vuu­det ja heik­kou­det sivus­tol­la­si sekä tun­nis­tam­me mah­dol­li­suu­det laa­jen­taa näky­vyyt­tä. Oikei­den avain­sa­no­jen käyt­tö mah­dol­lis­taa orgaa­ni­sen lii­ken­teen kas­vat­ta­mi­sen ja haku­ko­ne­mai­non­nan tehok­kaan opti­moin­nin.

Miksi hakukonemarkkinointi on tehokasta?

Out­bound-mark­ki­noin­ti pyr­kii herät­tä­mään huo­mio­ta vies­til­lään ja toi­mii usein kes­keyt­tä­väs­ti, kuten esi­mer­kik­si perin­tei­nen mai­non­ta tele­vi­sios­sa tai leh­dis­sä — eli mai­nos näy­te­tään kat­so­jal­le, vaik­ka hän ei oli­si­kaan aktii­vi­ses­ti etsi­mäs­sä tie­toa mai­nos­te­tus­ta asias­ta.

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­ti, joka on osa inbound-mark­ki­noin­tia, koh­dis­tuu ihmis­ten omiin tie­don­ha­kui­hin. Kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas etsii tie­toa ver­kos­ta, tulee yri­tyk­se­si näkyä ja tar­jo­ta rat­kai­su­ja juu­ri sil­loin.

Tavoi­te on saa­da poten­ti­aa­li­nen asia­kas hakeu­tu­maan itse yri­tyk­se­si luo. Haku­ko­ne­mark­ki­noin­nin tehok­kuus perus­tuu sii­hen, että tavoi­tat juu­ri oikeat hen­ki­löt, juu­ri oike­aan aikaan.

Hakukonemarkkinointi hinta?

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­nin hin­ta ja kus­tan­nuk­set vaih­te­le­vat suu­res­ti — koko­nais­kus­tan­nuk­siin vai­kut­ta­vat muun muas­sa yri­tyk­sen koko ja alan kil­pai­lu­ti­lan­ne sekä tie­tys­ti myös läh­tö­ta­so, bud­jet­ti ja tavoit­teet.

Myös haku­ko­neop­ti­moin­tiin sijoi­tet­tu aika ja resurs­sit sekä hakusa­na­mai­non­nan mai­nos­bud­jet­ti ovat kes­kei­siä teki­jöi­tä, jot­ka vai­kut­ta­vat koko­nais­kus­tan­nuk­siin.

Hakukonenäkyvyys kasvuun ammattilaisen avulla

Googles­sa haku­tu­los­ten jär­jes­tys perus­tuu yli 200 näky­vyys­te­ki­jään.

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­nin koko­nais­val­tai­nen ymmär­rys on tär­ke­ää, jot­ta aikaa ei tuh­la­ta tar­peet­to­maan hie­no­sää­töön ja vii­lai­luun, vaan suun­na­taan resurs­sit toi­men­pi­tei­siin, jot­ka todel­la edis­tä­vät tavoit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta.

Jat­ku­va opti­moin­ti ja seu­ran­ta ovat tär­keäs­sä roo­lis­sa, sil­lä hyvin suun­ni­tel­tu ja hal­lit­tu kam­pan­ja voi tuot­taa pit­kä­ai­kai­sia ja mer­kit­tä­viä tulok­sia. Haku­ko­ne­mark­ki­noin­nin kus­tan­nuk­set ovat inves­toin­ti, joka voi tuot­taa todel­la huo­mat­ta­vaa tuot­toa yri­tyk­sel­le­si pit­käl­lä täh­täi­mel­lä. 

Haku­ko­ne­mark­ki­noin­ti on pit­kä­jän­teis­tä ja laa­ja-alais­ta teke­mis­tä, täs­tä syys­tä haku­ko­ne­mark­ki­noin­tia kan­nat­taa toteut­taa hyvän kump­pa­nin kans­sa.